Festivalul Sfântă-i Țara mea, revenire cu bucurie după 4 ani

În urma ediției din 2019, eram hotărâți să facem tot posibilul ca Festivalul Sfântă-i Țara mea să devină o tradiție anuală. Vremurile au fost potrivnice. Dar cu atât mai mare a fost bucuria ediției din acest an! Deoarece Casa de cultură este închisă pentru un amplu proces de renovare, ne-am bucurat mult de deschiderea Centrului de Instruire Manevră „Constantin Brâncoveanu” de a găzdui evenimentul la Cercul militar din Făgăraș.

Peste 140 de copii au urcat pe scenă de Ziua Românei pentru a oferi un dar muzical sau poetic Țării în care s-au născut. Festivalul a fost organizat de Asociația Doamna Maria Brâncoveanu și Pumpkin Studio, în parteneriat cu Protopopiatul Făgăraș și Centrul de Instruire Manevră „Constantin Brâncoveanu”. Evenimentul face parte din suita manifestărilor culturale „Zilele șaguniene 2023”, organizate de Arhiepiscopia Sibiului.

Dragoste de țară și respect pentru patrimoniu

Festivalul „Sfântă-i Ţara mea!”, născut în 2015 în satul Boholț, a crescut și s-a urbanizat, ajungând anul acesta la a cincea ediție. Proiectul propune cultivarea dragostei de ţară şi de neam prin implicarea copiilor şi a tinerilor în activităţi artistice şi creative. Festivalul se doreşte a fi un mediu prielnic exprimării sentimentelor patriotice, prin crearea unui climat de trăire românească care să întreţină în sufletele participanţilor bucuria de a fi român.

Ediția acestui an a cuprins, pe lângă festivalul de interpretare, dedicat grupurilor de copii și tineri, și o secțiune de creație literară – poezie patriotică. Ambele secțiuni au ca obiectiv cultivarea respectului copiilor și tinerilor pentru valorile culturale și promovarea valențelor educative ale istoriei poporului român.

O zi plină de bucurie și emoții

Evenimentul propriu-zis a avut loc pe 1 Decembrie. Pe scena de la Cercul militar au urcat, pe rând, grupuri de copii și tineri din ȘERCAIA (coordonator doamna preoteasă prof. Dana Streza), ȘOARȘ (coordonator pr. Mihai Gheorghiaș), VĂLENI (coordonator Pr. Claudiu Popa și doamna preoteasă Adriana), RODBAV (coordonator Pr. Marius Rusu și doamna preoteasă Denisa), HÂRSENI (coordonator prof. Claudia Dobrea). Din partea gazdelor au participat Corul copiilor brâncoveni (coordonat de Pr. Ioan Paroș) și Grupul vocal „Brâncovenii” (coordonat de Pr. Marius Corlean).

Grupurile au interpretat cu multă trăire și emoție, transmisă și spectatorilor care au avut adesea ochii în lacrimi sau au acompaniat cântând sau aplaudând.

Din public au făcut parte și un grup de militari de la Centrul de Instruire Manevră „Constantin Brâncoveanu”, împreună cu domnul comandant Nicolae Acasandrei.

În încheierea spectacolului, toate grupurile participante au interpretat împreună cântecul „Tu, Ardeal” și Imnul României, apoi s-au bucurat împreună de dansuri populare românești.

Toți interpreții care au urcat pe scenă au fost beneficiarii unui bilet de tombolă, bucurându-se la final de premii variate.

Premii pentru creații literare

În cadrul spectacolului au fost recitate și poeziile premiate în cadrul secțiunii de creație literară – poezie patriotică. În cadrul acestei secțiuni s-au înscris 28 de poezii (18 de gimnaziu și 10 de liceu). Detalii despre secțiune și poeziile premiate puteți citi AICI.

Colaborare fructuoasă

Festivalul a fost organizat de Asociația Doamna Maria Brâncoveanu a Bisericii Sf. Nicolae – Brâncoveanu din Făgăraș, cu sprijinul Pumpkin Studio. Organizarea a fost făcută cu ajutorul voluntarilor asociației, cei care au asigurat primirea și ghidajul grupurilor înscrise, prezentarea și sonorizarea spectacolului, organizarea tombolei.

Găzduirea evenimentului a fost oferită cu multă generozitate ospitalieră de Centru de Instruire Manevră „Constantin Brâncoveanu”.

Mulțumiri tuturor celor implicați care au susținut acest proiect, în special partenerilor: Protopopiatul ortodox român Făgăraș, Frăția ortodoxă Sf. Mare Mucenic Gheorghe – filiala Făgăraș și Editura Agaton.

După încheierea festivalului, o parte dintre participanți au continuat Ziua Națională la Monumentul eroilor, unde a avut loc slujba de pomenire, depunerea de coroane și parada militară.

Natalia Corlean

Momente din cadrul Festivalului:

ÎMPĂRTĂȘIRI

COORDONATORII DE GRUPURI:

„Începe de acasă, crește frumos și se poartă în suflet prin lumea largă: dragostea de țară, de cântec, de port românesc! De copilărie, de satul pe care-l reprezinți pe o scenă, de emoția care te copleșește când rostești tare: România! (Prof. Dana Streza, Șercaia)

„Pentru noi, cei din Grupul de Cateheza Sfântul Ierarh Nicolae din Șoarș, Festivalul Sfânta-i Țara mea a fost un moment de multă bucurie și emoție. Copilașii s-au simțit foarte bine, s-au bucurat de comuniune și de faptul că au putut să își arate dragostea față de țară și de neam. Emoțiile au completat stările de bucurie. Sperăm sa ne mai putem întruni la asemenea evenimente!” (Pr. Mihai Gheorghiaș, Șoarș)

„Am așteptat cu bucurie Festivalul „Sfântă-i Țara mea” pentru a participa și noi. Ne-am prezentat cu entuziasm prin 4 cântecele patriotice, ritmate, și am fost bucuroși de aceasta experiență unică. Copiii au receptat mesajul și emoția și s-au bucurat de fiecare prestație a grupurilor participante, dar și de o gustărică și tombolă. Mulțumim organizatorilor și inițiatorilor implicați direct, voluntarilor, sponsorilor, spectatorilor și tuturor participanților!” (Pr. Claudiu Popa, Văleni)

„Am participat cu entuziasm, pentru a doua oară, la Festivalul „Sfântă-i Țara Mea”. Organizarea a fost exemplară, fețele zâmbitoare, plăcute și vesele te făceau să te simți „acasă”. Grupul „Românașii”, o parte din elevii Școlii Gimnaziale „Prof. Dr. Ioan Cerghit” din Hârseni, pe care i-am coordonat, au participat la ambele secțiuni. Au fost foarte încântați să lege noi prietenii atât cu voluntarii, cât și cu ceilalți copii participanți. Mulțumesc pentru un 1 Decembrie desăvârșit! (Prof. Claudia Dobrea, Hârseni)

PARTICIPANȚII:

„A fost foarte emoționant și cel mai frumos spectacol la care am participat!” (Emma)

„Mi-a plăcut foarte mult festivalul. Mi-au plăcut cântecele și poezia „Muma lui Ștefan cel Mare”. M-a încântat să fiu alături de comunitatea bisericii de ziua noastră a tuturor românilor. Nu o sa uit niciodată acestee momente!” (George)

„A fost un eveniment foarte fain, noi chiar ne-am simțit bine, mai ales că am fost împreună cu tinerii voluntari! Ne-a plăcut și faptul că toți copiii/tinerii au primit ceva la tombolă, foarte faină ideea! La fel, a fost foarte frumos cum am cântat cu toții cântece patriotice și împreună Imnul României. Copiii din satul meu au fost foarte entuziasmați, abia au așteptat acest eveniment! Pe scenă, simțeam fiecare vers și mă făceam piele de găină!” (Nicoleta)

„a fost o experiență de neuitat, încărcată cu multă energie bună și cel mai minunat spectacol la care am participat și eu. Mândru că sunt român!” (David)

VOLUNTARII:

„Am avut onoarea de a petrecere ziua de astazi alături de familia mea de la asociație. A fost o experiență minunată, ne-am simțit bine și am fost încurajați atat de colegi, dar și de public. Am avut foarte multe emoții, fiind prima oară alături de colegii mei pe scenă. Am fost și voluntar de grup, am rămas plăcut impresionată de atitudinea copilașilor, dar și de mândria purtată în suflet pentru că sunt români. Am simțit o stare foarte bună, toti copilașii erau lipiți de noi, ne-au transmis încredere și un feedback pozitiv. Nu există un cuvânt pentru ziua de azi. Ajungand acasă și reflectand la această zi, am spus doar: Mulțumescu-Ți Ție, Doamne!” (Anastasia)

„A fost o mare bucurie să cântam împreuna pe scenă. Am simțit o mare emoție mai ales la melodia „Cât trăim pe acest pământ.” Este o melodie foarte sentimentală și am simțit cum toți oamenii din sală ne ascultau cu emoții și lacrimi. A fost o experiența foarte frumoasă să sărbătorim ziua României în această formulă!” (Eliza)

„Mi-a plăcut enorm ziua de azi! A fost așa încărcată de frumos și mândrie de țară! M-am bucurat în primul rând că am putut purta o ie foarte veche, pe care am primit-o. Fantastic sentimentul pe care ți-l dă o ie veche! Parcă porți cu tine demnitatea și munca strămoșilor și altfel calci. Apoi m-am bucurat de toate grupurile de copii, dar recunosc că mi-a săltat inima de bucurie când i-am auzit pe vălendorfenii mei :))). Iar apoi totul a culminat cu minunatul nostru cântec, a fost atât de „la înălțime”! Parcă ne luam zborul când cântam, am simțit cum fiecare avea prin vene cântecul. Slavă Domnului pentru toate!! ❤️💛💙” (Nico)